RSS

Windows Tırı-Vırı Olduğunda Yapılabilecekler ve Veri Kurtarma

04 Ara

Windows tırı vırı olduğunda derken işletim sisteminin çökmesinden bahsediyorum. Bazı çevreler bunu bilgisayarım bozuldu olarak dile getirselerde ,  aslında genelde olan şey işletim sisteminin çökmesidir.

Böyle bir  durumda  akla ilk gelen soru içindeki verilere ne olacağıdır.Cevap verim hiçbir şey olmaz  🙂 . İşletim sistemi fiziki yapı(donanım)ile kullanıcı arasında bir aracıdır. Yani aracı kayıplara karıştı diye  donanım ve donanım üzerindeki verilerde kayıplara karışacak diye bir şart yok.

Mesela bir boyacı düşünelim. Yüksek binaları  dilediği rengi kullanarak boyayan bir boyacı.  Örnekte; boyacımızı bilgisayar kullanıcısı , yüksek binaları bilgisayar donanımı , binaları boyamak için kullandığı fırça ve iskeleyi işletim sistemi ,boyama işlemini gerçekleştirmesinide  harddisk üzerinde veri işlemleri (yazma okuma vb. )yapmak olarak ele alalım .

Boyacımız 1 gün boyadı, 2 gün boyadı derken tak 3. gün  iskelede bir  sorun çıktı. (yıkıldı veya çevresel bir etkenden dolayı zarar gördü.) . Böyle bir durum işletim sisteminin çökmesine karşılık gelmektedir. Boyacının boyama işlemine devam edebilmesi için; ya yeniden iskele kurması gerekir, ya iskelenin zarar gören kısımlarına bakım yapması gerekir ya da seyyar bir iskele yardımıyla bina üzerindeki bazı boyama işlerini tamamlaması gerekir.

Sonuç olarak iskele çökmüş olsa dahi bina ve bina üzerindeki boyamalar hala durmaktadır. Aynı bilgisayarın çalışma sistemide bu şekildedir. Ve işletim sistemi çökse de veriler hala fiziki olarak varlığını sürdürmektedir.

Verilere nasıl ulaşabilirim , Ne gibi yöntemler izleyebilirim?

a)  Varolan işletim sisteminin diskten bakımını yapmak (iskeleye bakım yapmak)

İşletim sistemi diskini takıp, işletim sistemine bakım yapabiliriz. Çok kullanılan bir yöntemdir. Varolan sistem dosyaların doğruluğunu denetler ve hatalı dosyalar üzerinde değişim yapar.

b)  Bilgisayara tekrardan işletim sistemi kurmak (yeniden iskele kurmak)

İşletim sisteminde sorun olan bilgisayara  uygulanabilecek en basit yaklaşımlardan biridir. Ama dikkat edilmesi gereken bazı hususlar var. İşletim sistemini kurarken diskler parçalı olsun veya olmasın (C:,D:…) verilerin tamamını kurtarmak istiyorsak kesinlikle diskler üzerinde silme,format işlemi gerçekleştirmemeliyiz. Direk kurulum yapılacak diski(C:, D: vb…) seçip kurulum yapmalıyız. Aksi taktirde formatlamış  olduğumuz diskler üzerindeki verilerimiz kayba uğrayacaktır .  (Not: İçeriğindeki verilerin kaybolmasını istemediğiniz disklere dosya sistemi değişimi gerektirecek farklı işletim sistemleri kurmakta veri kaybına yol açacaktır. Örn: Windows ntfs, Linux ext dosya sistemi kullanır.)

c) Herhangi bir tak çalıştır işletim sistemi  disk’i yardımıyla(seyyar bir iskele yardımıyla)

İşte bu benim en sevdiğim yöntem. Verilere 5 dakika gibi kısa bir zaman zarfında erişebilme imkanı sunuyor.  Verilere erişim ihtiyacının acil olduğu durumlarda bir sorunla karşılaşıldığında tavsiye edebileceğim en etkin çözüm. Ubuntu, Kubuntu, Opensus vb. birçok Linux tabanlı işletim sistemleri tak çalıştır olarak kullanılabilmektedirler.

Yukarıdaki yöntemler verilere ulaşmak için varolan onlarca yöntemden sadece üçü.

Okuduğunuz için teşekkürler 😉

 
Yorum yapın

Yazan: 04 Aralık 2010 in Teknik Yardım

 

Etiketler: , , , , ,

Bu bloğun yorumlarınıza ihtiyacı var :)

 
